donderdag 7 november 2013

De proef op de som..

We hebben het allemaal wel eens in onze handen gehad een Fairtrade product tja en koop je het dan of niet. Voor dat ik hier een hele uitleg ga geven over de Fairtrade producten daarvoor verwijs ik je naar www.maxhavelaar.nl.  Zelf ben ik van mening dat het zeker toegevoegde waarde heeft voor de producenten in landen ver weg. Zal ik ze vandaag eens gaan combineren lekkere Hollandse groentes met Fairtrade producten tw samen gebracht in enkele recepten. Ik vond vandaag daar een mooie dag voor.

Ik ben onderweg naar Arnhem voor een kookdemonstratie in het winkelcentrum Kronenburg. Vandaag wil ik kijken hoe mensen reageren als ik met fairtrade producten ga koken? Dus bij aankomst ga ik opzoek naar mijn locatie waar ik mijn mobiele keuken kan opstellen. Waarna ik inkopen ga doen bij ECO Plaza.

Ik heb mijn huiswerk gedaan en ga gewapend met een boodschappenlijstje de supermarkt in. Dit keer moet ik me aan het lijstje houden of zou ik toch bij èèn of twee gerechten er mijn eigen twist aangeven. Mmmmm ik denk het laatste.

Op het menu van vandaag staan een Koude prei aan een mosterdressing, Pittige paddenstoelen met rijst, Frittata met spinazie en een Bloemkoolschotel.met kaasdressing allemaal jammie. Deze gerechten kook ik ter plaatse en deel deze dan uit aan het winkelende publiek. Bij het uitdelen vraag ik mijn proevers naar hun mening en wat zij hebben met Fairtade producten.

Opstarten maar zou ik zeggen: de eerste pan gaat aan voor de Prei met mosterdressing in 12 minuten is de eerste ronde klaar. Ik begin enkele bakjes te vullen en kijk om mij heen daar komen de eerst proevers al aan "meneer wat doet u hier" vraagt een dame op leeftijd mij. Na een korte uitleg laat ik haar het prei gerecht proeven. Ze is verrast prei heb zo nog nooit gegeten, lekker hoor. Op de vraag of zij bij het boodschappen doen rekening houd met de herkomst en de betrouwbaarheid van de producten, doet ze haar boodschappentas open en laat mij de inhoud zien. In èèn oogopslag zie ik meerdere Fairtrade, Bio en Eco producten, waarop ik alleen maar kan concluderen U bent goed bezig mevrouw. Het kan niet altijd jongeman hoor. Maar ik denk er wel overna en probeer mijn steentje bij te dragen. Super gewoon.

Zo bereid ik de gehele middag en avond de verschillende recepten,  waaronder ook het bloemkool gerecht. Ja en ik kon het niet later om hier mijn eigen draai aan te geven. Eens kijken hoe de reacties zijn. In het recept heb ik de blauwe kaas vervangen door belegen Goudse kaas en ik geef het gerecht een extra smaak verrassing en zo schaaf ik er een beetje pure chocolade overheen. JA chocolade op je bloemkool met kaasdressing. De bakjes worden in geschept en de proevers bieden zich al weer aan. De meeste mensen vragen geen eens wat het is dat ze proeven. Maar bij de eerste hap zie je toch iets gebeuren. Een twinkeling in de ogen een kleine soort lachje om de mond. De bloemkool en de kaasdressing hebben ze zo benoemd maar dat bruine op het gerecht is toch gesprekstof. Lekker is het zeker zegt een mevrouw maar wat is het. Een klein blond meisje weet het u heeft er chocola overgedaan he meneer. Tja ik heb hier te maken met een kleine fijnproever. De andere proevers vinden het een gewaagde combinatie die zeker lekker is. Maar of ze zelf de stap nemen om met chocolade te gaan koken is wellicht nog een stapje te ver.

Zo kook ik de gerechten achter elkaar door de middag en avond heen kreeg ik super leuke reacties. Ik merkte dat Fairtrade producten bij dit winkelend publiek voor zo'n 50% de normaalste zaak van de wereld is. Ook merk ik uit de gesprekken met mijn proevers dat hier in Arnhem het zelf koken met verse producten de boven toon voert. Heerlijk gewoon, met het zelfde gemak kan je ook met verse producten snel koken.

Vandaag heb ik de volgende Fairtrade producten gebruikt Brown Jasmijn rijst bij de pittige paddenstoelen, rietsuiker bij de preischotel & de pure chocolade bij het bloemkool gerecht. Verder zijn bijna alle ingrediënten bio- of ecologische verkregen bij Ecoplaza Arnhem. Recepten kun je vinden via www.ecoplaza.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten